Monday, August 5, 2013

Persediaan Raya



Masa cuti nuzul quran..
mari kita pulun buat kuih raya..

waktu siang perlu diperuntukan dan digunakan sebaik mungkin...
waktu malam tak boleh kacau..
tambah2 10 mlm terakhir..

jadi..by hook or by crook..kena siapkan minggu ni jugak..


Jumaat..
buat chocolate almond cookies..
3 adunan..pheww...tapi dapat tak banyak sebab besar sizenyer aku potong..




seawal 7am aku buat..tengahari siap..

tapi dah tersemangat lebih..
kita buat sekali chocolate chip almond ni 2 adunan..
patut plan nak wat esok..


setiap jenis masuk dalam 2 bekas utk bawa pulang ke kampung..


tapi bukan dapat 2 bekas jer tau..
utk MIL ni ha dalam tupperware bawah ni

that is why buat sampai 5 adunan utk 2 jenis kuih tu..
ada 2 umah nak bahagi..


sabtu tu dah relaks sket...
buat 1 jenis jer..
rolled oats cookies...
yg ni aku buat 3 adunan..
adik2 complaint kata mana cukup setiap jenis 2 bekas ja...
hamboi3x
kalau nak banyak2 sila buat sendiri..
aku tak dak assistant nak tolong..
semua terkontang -kanting buat sendiri..
dah la oven kecik..
sekali bakaq satu tray saja boleh masuk..
tu pu max 20 biji ja satu tray..tapi ikut size cookies la..
kalau besaq..tak sampai 20 pun..mau 15 bj ja..
jenuh nak menunggu giliran bakaq ni..

utk rolled oats ni..dapat 3 bekas utk bawa balik kampung..
sementara utk MIL ada 2 bekas tupperware..

letih..tapi puas..
tahun depan tengokla rajin ker tak nak buah kuih dah..



Ahad lak operasi mengemas rumah..
bengang jugak bila plan nak kemas.time tu la en.somi nak cuci kereta dia dulu..
sabaq...sabaq..
tak pa..
dia kena cuci tingkap dan pasang langsir...
aku dah settle cuci sawang tingkat atas dan bawah..
siap dah mop kat tingkat atas..

aku minta dia keluarkan vacum..
sambil2 tu aku dok mesin langsir..

tingkap ni..siap dgn ggrill pun dia lap..
bagus..cermat dan teliti...

nasib dia tolong..
kalau aku buat kerja sorang2 memang aku emo..hangin satu badan kang..

kerusi meja kayu tu pun siap aku lap habuk..

bunga2 pulak Sabtu dah basuh dan jemur..
sempat kering sebelum ipar duai datang berbuka kat umah..
nasib baik bukan aku yg kena masak..
sebab memang dah cakap awai2 kat en.somi dan MIL yg minggu ni buat kuih raya memang i takmau masak..letih..



en.somi lap kipas..lampu..


pakai langsir lama jer..
i vacum sofa lantai semua...
pastu mop..

bilik PIL..
tugas en.somi cuci..
i dah penat..

tu pun dapur tak sempat cuci...
next week pulak yer..



No comments:

Post a Comment