Thursday, August 1, 2013

Kuih Melayu


Masa buat kuih cara tak jadi hari tu...
Sempatla aku pikir macam2..
Orang melayu ni kreatif jugak...
Tengok kuih pun cukup...
Padahal bahan lebih kurang jer..
Twist sana sket..twist sini sket..terus jadi kuih baru..

Contoh kuih cara aku aritu..
Kalau tuang adunan atas pan..dah boleh buat kuih ketayap..just buat inti nyok letak gula melaka..
Kalau tambah telur..letak gula dalam adunan..bakar..dah jadi bengkang..
Kalau intinyok dan gula melaka tadi bubuh dalam tepung pulut..dah jadi kuih koci..
Kalau tepung pulut letak inti buah melaka..golek2 atas nyok dah jadi buah melaka..
Tu belum kuih berasaskan pisang lagi...
Pisang celup tepung dan goreng..jadi goreng pisang..
Pisang lenyek2 dgn tepung...jadi cekodok..
Kalau bagi cair sket tepung..tambah nyok sket..bakaq atas pan..dah jadi lempeng pisang..
Sangat variety kan kan kan..

Ehh..dah ler aku merapu pasal kuih..

Selamat berpuasa yer..hahahahaha

6 comments:

  1. betoi tu...apalagi kalau perut tengah lapaq, macam2 kepelbagaian yg terbayang hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Q..hahaha..biasala...
      kalau benda buat takj adi la..mula la kena cari idea nak bagi boleh jadi benda lain pulak..hihi

      Delete
  2. Harnida prnah nak buat cucoq celup, guna tepung gndum, pisang di belah dua saja.cmpur gula merah dlm adunan dia...sedap gila.ni cucoq arwah tok dulu.cer try ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aunty,macam goreng pisang ka just dalam adunan tepung tu ltak gula merah? macam tu ka?

      Delete
  3. Hi Harnidah, I really suka your 'twist sini sikit, sana sikit", ha ha ha.
    And yes, most of my Malay friends all pandai masak or bake cakes.
    So, your shopping da habis? Credit cards da keluar asap?
    Kasut, handbag da beli?
    Tu sarong kebaya da siap?

    Mana you pergi for hari raya? Balek kampong di mana?
    Anyway, have fun, happy holidays, selamat hari raya to you and all at home.
    Best regards, stay beautiful.
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Lee..
      thanks for coming..
      i sudah settle shopping la..
      3 pasang kasut dah beli..handbag tak beli..
      i tak pakai kebaya..
      baju kurung dgn jubah saja la raya kali ni :)

      i balik Kulim this year..

      than u Lee..

      Have a great week.

      Delete