Monday, July 15, 2013

Beijing - Day 2

Date : 26 May 2013
Place of Interest : Herbal Medicine Center
                           Summer Palace
                           Silk Store
                           Dong Zhi Men Wai Mosque
                           Silk Street
                         


Hari kedua dimulakan breakfast kat hotel...
aku makan roti jer la...
sebab kat corner hujung sana ada section tak halal..


ini la hasil pempelian kasut canvas murah sebelum tengok acrobatic show semalam..
lembut dan sedap sungguh pakai...
dalam rm 24 jer sepasang..
kasut pink tu ada macam kilat2 sikit..tapi tak nampak kot dalam gamabaq..


kat perkarangan hotel...


destinasi pertama adalah Herbal Medicine Center...
actually..tempat ni la yg agent aku  kat Malaysia paling risau sangat depa bawak pi...
tempat ni memang la bagus..
bahasa kampung..tempat perubatan tradisional la..
guna ubat herba..dari Tibet..
kawasan Tibet kat bergunung ganang extreme sikit..
ubat sana kira power la...
tempat ni import khas tabib dari Tibet jugak la...

banyak tokoh2 negara luar dah sampai ke tempat ni..
our PM pun pernah mai...




kami di bawa ke sebuah bilik..ada banyak bilik kat sini..


see...memang guna teknik reflexology



mula2 depa suruh rendam kaki dalam air suam ada herbal sachet...
ala..macam kinohimitsu yg tampal kat tapak kaki tu...
nak keluarkan toksin kot...


ada seorang mamat Indon dari Surabaya yg ditugaskan kat sini sebagai penerang..sebab boleh cakap Melayu..
depa kan tak reti bahasa..eh..jgn salah paham..
tak reti cakap bahasa melayu..hahahah


pelatih2 depa akan datang urut kaki masing2...
takat urut kaki free tak pa...

tapi paling takut ni ha..
depa nya master tabib dari Tibet akan mai kemudian dan tanya sapa nak dia check..
dia akan pegang tapak tangan kita dan dianogsis kita ada penyakit apa...
ada sorang translator kat tepi dia utk explain in English...

bukannya apa..master ni pakar nak bantu ubatkan guna teknik ala2 kungfu..
sebenarnya guna chi...
iaitu tenaga dalaman..
ni yg takut ni kalau tiba2 dia cakap kita ada penyakit..pastu tanya nak dia ubatkan ka..
tak pasal kang kena charge beribu2 kang...

aku awai2 senyap2 jer tak nak depa check..
dah tau banyak penyakit kot satgi dia habaq...hahahaha


tapi kan.dalam pada dok peringat kat semua...
boleh pulak mama nak try..OMG!

aku tak tau apa jadi sebab mama dok kat depan..
rupanya masa dia diagnosed mama..
dia cakap mama ada darah sumbat kat pinggang sikit...darah mama lemah..
sebab tu mama kadang2 sakit urat..kebas2 kaki kadang tak rasa..
sakit urat tarik sampai tengkuk..bla..bla..bla...
kalau biaq lama2 boleh lumpuh sebab darah beku tu..

padahal mama tak cakap pun kat dia..
but semua dia sebut tu betul..just mama tak tau ada darah sumbat jer..
before this pun mama pernah gi senseh kat penang..
memang lebih kurang sama jer apa yg dia cakap..
sebab tu mama confident..

dia cakap dia boleh tolong mama keluarkan sikit jer darah beku tu..dalam 30% jer...
the rest mama kena makan ubat..

mujuq la mama tanya free ke kena bayaq...
dia cakap dia nak tolong jer..utk yg keluarkan darah beku tu free sebab kejap jer dia buat..
tapi ubat kena beli..
aku rasa harga ubat dia dalam 200 ke 400 kot..utk sebulan kalau tak silap..
herbal sachet utk rendam kaki pun depa jual..
mama beli gak..


pastu mama kena ikut sifu tu pi bilik rawatan...
adik Hani teman..
Hani cerita dia tak sentuh langsung pun belakang mama...
depa sapu sikit alcohol kot bersihkan sikit kat pinggang tu..
pastu dia ber tai chi..
memang keluar darah..
hani kata depa amek kapas letak iodine..
memang keluar darah siap bau busuk lagi..

tanya mama dia rasa apa...
mama kata dia peli sebab org tu tak sentuh..
tapi mama rasa macam ada jarum cucuk ala2 wat acupunture lak...

tapi so far lepas pada tu mama kata ok la..
makan ubat agi..
hasil ok..
badan ringan..
tak la sakit2 badan sangat..
pheww...nasib...




en.somi la ni asyik suruh aku amek gambaq flyover...tiang..
dok kaji depa nyer construction la pulak..


ni depan entrance Summer Palace..
cukup 12 org...



susah nak bergambaq berdua kalau takat kami berdua jer gi holiday..
ni nasib baik ramai dok ada boleh tolong snap..hihi


summer palace ni luas gila...
tasik dia ni pun luas...
memang gamaknya maharaja dulu dok dalam kawasan ni tak keluaq2 pun tak la boring sangat macam kita kalau dok umah tak keluaq2..alamat dah mati kutu kot...


bot naga ni tak naik..kena bayaq asing kot..


seberang tasik ni ada pagoda..


tengokla betapa luasnya...


kami round kawasan sebelah kiri..sebab si Tina cakap belah kanan tak ada apa sangat..


see..kan dah cakap pak aku pi la dok mana pun pandai jer dia bawa diri sembang dengan orang..

ni tengok dia siap main sepak bulu ayam ni dgn pompuan cina  ni..
apa tah nama mainan ni..


main macam hebat..
pastu semput...kahkahkah


pastu boleh dia beriya2 soh aku pi amek gambaq dengan penari2 ni...
no..no..no..
tak mau aku satgi depa soh join dancing2 ni...
tak kuasa..
tapi ada jer yg pergi join masuk utk amek gambaq jer..then keluar..tak la menari..
cultural dance dari Tibet  ka? Mongolia?
tapi yg menari ni semua aku tengok dah veteran...
cuba kalau perempuan muda cun2 belaka...
aku rasa ramai jer lelaki semua mai join masuk menari...hihihihi




mamat ni pulak aku tak tau dia menyanyi ka apa...
ala2 macam wayang cina pulak...
ke berpuisi kot...


pak mentua dan menantu...


kat sini pun ramai org..
musin cuti sekolah memang lagu ni la..








memang asyik muka adik aku jer la dalam ni..
pastu muka mama..sama naik jer dua2..hahaha



lepas summer palace..
kami di bawa ke Silk Store..

tempat proses sutera asli



di beri penerangan kitaran hidup ulat sutera..


ni perhiasan jer kot..
mesin tenun benang sutera kot..


ni la kepompong ulat sutera..
kepompong ni ada kecil dan ada yg besar..
yg kecik tu ada sekor jer anak ulat sutera..
tapi yg besar tu ada 2 ekor..


kat sini kami kagum sekejap..
kepompong sutera tu akan direndam sekejap dalam air suam untuk lembutkan..
lepastu dia akan koyakkan sedikit dgn jari jer..
keluarkan ulat sutera dari kepompong dan keluarkan tahi ulat sutera tu jugak..
kepompong tadi akan di letak pada dawai semi bulat macam kat gambaq bawah ni..dari sebiji kepompong dia leh dapat meregang besar dawai bawah ni..
akan di biarkan kering kat situ..
then dia akan ulangi proses yg sama sehingga 60 lapisan...
means..ada 60 kepompong akan di gunakan utk dapat hasil segengam fiber macam cotton untuk isi dalam comforter..


yes..
see the comforter below..
dalam comforter tu di isi sutera..
ya..sutera kawan2..
bukan cotton..bukan poliester..

kat sini diorang jual comforter sutera ok...
harga ikut kg..
utk cuaca panas lembap macam Malaysia..
dia kata 1.5kg nyer comforter sesuai utk katil Queen/King size..
utk negara sejuk..kena beli lagi berat la kot..lagi tebal...


antara sarung comforter.cadar..
made from silk...

ohh....aku sudah jatuh chenta....

ranap poket ku..huhu


kat tempat ni pun jual kain sutera ikut meter..
shawl..
baju..
etc..


tempat ni memang racun poket betul la..


dah la..jom kita lunch dulu..


ada bilik khas utk makan...


saja snap teksi depa..


perut kenyang dah jom beribadah..
Dong Zhi Men Wai Mosque pulak kita..
sebenarnya nak pi masjid lain..
tapi tengah renovate..

kat Beijing ni kena tengok kawasan jugak..
ada kawasan yg banyak muslim dan ada yg kurang..




BIL, Hubs and Uncle Zahar
macam dok tayang perut jer masing2...hehehehehe


tempat solat wanita..
aku rasa ada kelas agama kot..sebab kat tepi ada kerusi meja..


tapi yg paling menarik adalah jamban kat sini

gila dalam lubang dia..
tak payah pakai mangkuk tandas johnson suisse  ka semua tak perlu..
ni pesen jamban buat lubang sendiri letak jubin..
tapi bahaya siot..
licin kalau tak kena gaya boleh jatuh patah kaki...

dah la pintu sekerat jer...
elok kalau kita mencangkung..org mai berdiri depan pintu leh tengok kita kat dalam kot...
hahahahah


kat Beijing ni kami jarang pi public toilet..
paham2 la...
semua tak dak paip air..hancing gila...
nasib baik ada pintu..
kalau tak dak pintu? nak kena bukak payung kat depan kasi  cover sket apa..hahahaha
imaginasi sungguh...

ni area town...

ada mal apa tah..
ada screen besaq ni..


dapat gak snap bunga ros..
walaupun sket jer ni..



ni la market pertama kami...
Silk Market namanya..
tapi ala2 Psar Baru kat Bandung..
bezanya dalam ni fully aircond..


tapi bukan jual silk saja tau walaupun namanya silk market...
macam2 ada..
mostly pakaian la..


datang market ni jangan expect ko dapat beli barang ori.
kat sini semuanya imitation..
tapi gred terbaik la..
depa pun takkan kata barang depa barang tipu..

tapi serius..kualiti memang sangat best..
nampak macam ori jer..

kedai ni aku saja snap gambaq sebab lantai dia cantik lak..


mai market ni memang pengalaman sangat berharga la..
culture shock aku..
sini pesen jual macam kat petaling street..
siap boleh gaduh bagai..

harga letak mahai gila..
markup tinggi2..
starting jer mesti lebih seratus..
ko kena tawaq kurang 80% dari harga dia letak..
tapi mampus ko kena maki dulu la kot...

ayat semua sepesen sama bila kita letak harga kurang..
'u must be joking give me this price'
'are u kidding me?'

owh..mostly pandai speaking english...

jangan la ko sentuh barang depa..
nanti depa tak lepas kita..siap halang2 keluar kedai..
kalau boleh dia nak kita beli jugak..
jenuh la ko tawar menawar setengah jam satu kedai..
dah ler aku rasa ada 7-8 tingkat..
ada beribu2 kedai dalam ni..kedai kecik2 ja..

ke kena target la barang apa nak beli..


tapi memang rekod la...
patut kumpul kat coach dalam kol 5 pm kot...
aku dah settle sejam or setengah jam awal...
well..rekod la utk aku yg shopaholic ni...

patutnya on tim kot baru sampai coach...hahaha..
tu la..
sapa soh bawa gi silk store awal2..
kan dah ranap duit kat situ dulu..


ni pengalaman aku shopping yg aku rasa penat sangat...

penat nak bergaduh dalam tawar menawar..
aku tak la gaduh bertumbuk tu..
but memang ada org nak bertumbuk la..tapi bukan dari group kami...

yg paling tak leh lupa..
adik aku dok belek nak beli keychain ka fridge magnet macam tu la...
pastu dok sembang dengan mak aku...

boleh salesgirl tu cakap kat mak aku
'u shut up..shut up..'

mungkin dia ingat mak aku dok hasut adik aku tak bagi beli kot..


terkejut mak aku sebab dia rude sangat sambil tunjuk2 jari telunjuk kat mak aku ni..

'she's my daughter..' jawab mama..

adik aku dah tak syok salesgirl tu kurang adab...
terus tarik mak aku ajak keluar..terbantut dah nak beli...
lepas depa keluar..
terus salesgirl tu pun keluar kat laluan antara kedai tu siap marah2 cakap 
'u rubbish'
sambil tunjuk2 tangan..

tapi memang aku perhati salesgirls lagi ganas dari salesguys..
maybe sebab takut kena tekan kot...
jadi depa terpaksa garang..

gambaq bawah ni muka masing2 lepas penat shopping

paling champion shopping adalah BIL dan en.somi...
aku dah 'hilang' suami dalam tu sebab ikut mama..
memang susah nak jalan in group..
masing2 berpecah2..
just jumpa kat coach saja..

tapi memang bab tawar menawar serah pada BIL dan en.somi..
depa ni dua beradik memang dasat..

aku kalau ikut depa pun mau tensen apa tengok depa punya dok menawaq..
tapi hasil puas hati la..





berderet bas bawa pelancong ke sini..
aku rasa  macam mostly org malaysia apa..


lepas shopping..
nak gi dinner
on da way lalu nampak buiding ni..
diorang kata building ni macam a pair of trousers
tau tak ni building apa?

ni centralised cctv station
kang city ni mostly kat jalan ada cctv..
kat building ni diorang monitor...


makan la dengan lahap..
penat bergaduh la katakan.....



setakat ni ..ni la restoren paling favourite...
lauk dia ok pada tekak..licin jer makan..


hasil rembatan kat silk market tadi...
korang jangan pelik awat aku beli banyak sangat tshirt hard rock..
5 helai jer aku punya sorang buat pakai kat umah...
kelas kau..
tshirt hard rock wat pakai kat umah...<flip selendang>


penatnya...zzzzzz

2 comments:

  1. hush saya puas mlm ni melawat sama dgn u harnida.detailed.dgn gmbaq sekali.pakat baik nmpak pak mntua dgn menantu lelaki dia? he he baguih2 .tu yg kita nak kan.yr father still going strong ..pndai mak u jaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..saja kena story bagi detail..
      esok2 ni senang saya baca balik..macam diary..

      pak tak dak geng..kena geng dgn menantu saja la..hahahaha

      Delete