Monday, June 3, 2013

My Backyard


Sejak akhir2 ni asyik sibuk jer kat umah..
ada jer projek nak kena selesaikan..

tambah2 dah dekat nak puasa ni..
kang lembik pulak kalau tengah musim panas bahang nak buat kerja luar...

ingat tak dulu kami buat projek clearkan backyard..
ni ha...


now see...aku yg paling bersemangat.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
gigih ok siram rumput..
dan cabut rumput liar dari menguasai kawasan..

kat belakang umah aku ni ada kebun orang..
dia tanam pisang dan tebu..




dalam pasu besar tu pokok limau kasturi, pokok kari dan pandan..
pasu kecil yg dah ada pokok tu pokok bunga melur..
MIL nak sangat pokok bunga yg wangi..dia request bunga melati..
pi nursery bangla tu tak tau pokok melati..bukan kata bangla..aku pun tak kenai..muahahaha
at last..bunga melur saja lah..tahan lasak engah panaih..senang kerja aku..

dalam pasu kecik yg nampak kosong jer lagi tu
 aku siap semai benih sawi dan cili padi..
nanti nak tengok menjadi ke tak..almaklum..musim panas..




sila abaikan pagar buruk yg dah berkarat tu..
aku rasa en.somi dah mula excited nak mengecat la...
mentang2 la aku dah kemas bersih2 kat blakang ni...


ingat tak kisah pokok betik ni?
asalnya dah kena takek dek MIL sebab kata jadi bunga jantan..tak berbuah..
better tebang jer..

sekali lepas dah takek tu..
pokok ni hidup jugak..
siap tumbuh nak kot sebelah...
nampak tak cabang kecik kat batang pokok ni..


sekali ko...berbuah dah second batch ni ha...
hari tu nyer 1st batch dah selamat abis...berapa bijik tah dapat..
baka jenis buah panjang dan besar..
sebijik maunya 3-4 kg beratnya yg dah ranum..


baru la tenang hati dan sejuk mata aku pandang kawasan belakang rumah ni..
kalau tak..buruk benar macam kawasan umah tinggal kosong..
lalang mengalahkan kebun kat belakang tu.. ;)

hopefully boleh sambung pulak memperelokkan project depan umah pulak..
tu pun dah lama terbiar...tsk..tsk..tsk...


2 comments:

  1. kawasan yg ditanam rumput carpet tu tkkan boleh tanam apa dah lpas ni tau..sebab rumput tu will absorb semua mineral.I have tried before.tapi kalau pokok berpasu, dan berlapik boleh la..tapi lpas ni best la boleh duduk berkelah ptg2 kan..

    ReplyDelete
  2. IndaMarya:
    ya ka? baru cheq tau..thank u so much..

    tapi memang plan nak bagi lapang jer kawasan belah kanan tu..konon space utk en.somi 'bersukan'..

    yg seco'et belah kiri tu nak tanam dalam pasu jer...tanam sket2 pokok yg boleh guna utk masak2...hopefully boleh hidup la..kena rajin letak baja...

    rumput tu pun baru tabuq baja tahi ayam...

    org berkelah depan umah...ni depan umah berteraboq...dok pulun hat blakang umah dulu..hahahaha

    ReplyDelete