Friday, May 3, 2013

Stray cat


Aku bukan seorang pencinta haiwan..
tapi tak bermaksud aku membenci..

dalam erti kata lain..

aku malas nak menyusahkan diri..

yer...
makan minum berak kencing yg akan perlu diuruskan...

nak keluar holiday pun susah nak tinggalkan haiwan peliharaan nanti..

malas nak susahkan org lain bila nak minta tolong tengok2 kan haiwan peliharaan kita lak..

tak semua org sanggup..

tapi kat kawasan rumah aku banyak kucing terbiar...

but this particular cat...
suka datang ke rumah sebab tunggu makan..
yes..if ada makanan lebih..kami akan beri..
dan kucing ni jenis tak bising..senyap jer tunggu di tingkap dapur setiap kali kalau aku ada di dapur..
tambah2 kalau tengah siang ikan...isk...sabor jer la...


aku sorang jer kot dalam rumah ni bukan penggemar kucing..
PIL dan en.somi pencinta kucing..
boleh kata seluruh ahli keluarga en.somi sayangkan kucing
family belah aku jer yg tak berapa


MIL cuba dok adjust aku utk bela kucing..
letak dalam sangkaq la konon..

sekali aku tarbiah..

mak..kalau takat bela kucing biaq dia kencing berak kat laman orang baik tak payah..
nanti jiran marah..
kita dapat dosa sebab menyakiti jiran..

aku petik hadith dari buku yg ust ajar..
ada seorang wanita yg rajin bersolat..rajin beramal soleh..
tapi masuk neraka hanya kerana menyakiti jiran...

senyap MIL..
dia tau aku tak approve..

lain la bela train berak dalam jamban..
tak kaco tanah orang..


ni gara2 dia jawab biar kucing tu berak kat kebun belakang jer..isk..isk..isk..

sangat tak bertanggungjawab biar kucing peliharaan kita berak merata2 ok...
tambah2 dalam kebun pisang orang..apa daaa..

kita ni duduk rumah taman..
bukan kat kampung..

kucing liaq mana berak depan pagaq umah kita pun kita dah bising busuk...

ni tambah jiran2..
lagi la bising kalau kucing kita yang berak depan umah depa..


dah tu..jenis nak bela style org kampung..
bagi makan ikut dan..
kalau kita takdak kat umah..
harap kucing tu pandai2 la makan sendiri...isk..isk..isk..

sorry..
bagi aku la..
kalau nak bela..
bagi makan betul2..
jangan ikut dan jer..
kan dah aniaya haiwan tu..
sebab tu aku tak sokong sangat..


kucing ni ikan bilis bukan dia nak makan..
ikan sekarang pun dah mahal tau..


tapi kucing ni tetap ikut suka hati dia bila nak mai..
kadang2 bila ada ikan lebih..dia tak muncul...
bila ikan tak dak..muncul pulak..

buat i serba salah setiap kali tengok dia kat tingkap dapur..
pandai nak tarik daun tingkap kalau kita tutup lak tu..
pandai nak punggah tong sampah kalau lupa tutup tingkap..
i jarang bagi dia makan..tapi i suruh en.somi jer yg bagi..hahaha


kucing jantan ni besaq...
macam singa rupanya..
tapi ya Allah..
telinga bertobek...
bergaduh kot..
nampak jer besaq..
tapi kena buli dgn kucing lain..apa daaa..

ni tengah bersantai atas tembok pagar rumah..

dia menunggu kepulangan kami dari bekerja kot..hahaha perasan..


sebok jer tengok kete masuk


ni la kucing liar kesayangan en.somi..


en.somi panggil Eon..
ntah apa2 la bagi nama..
tapi dia paham lak tu kalau kita panggil...



2 comments:

  1. I do like cats tapi juga tak sanggup nak menjaga. ada ank sorang pun terkejar, tu pun at least pandai ckp bila nak ke tandas. ni kalau tambah lagi yang memang takkan pandai ckp...alamat berpeluh la muka den. kekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha..tu la kan...bab menyucikan najis tu yg berat sangat ni...

      Delete