Friday, May 31, 2013

P.A.N.T.A.N.G

Lama aku tak membebel kat sini kan? 
Lama aku bercuti… 
MC dan cuti rehat…dasat… 
Tu nanti la aku story pasal cuti…

Sekarang aku nak bebel bab lain pulak…

Hmmm…macam mana nak mula ni..

Korang ada tak perkara yang korang ‘pantang’ sangat..
means that perkara yg korang susah nak tolerate la...


Yes..aku ada..
Salah satunya adalah ‘pantang’ orang dok menyebok hal aku..hahahahaha

Well…mungkin orang tak faham kot maksud aku…

‘Pantang menyebok’ yang aku maksudkan adalah orang yang suka soal siasat hal kita mengalahkan polis…nak tau sedetail-detail nya…kepoh sungguh…

Pada pandangan aku la…
If kita selesa dengan somebody..
ko tak payah tanya pun kita akan senang hati nak cerita akan sesuatu hal kepada orang tu…

Tapi..if kita TAK rasa nak berkongsi sesuatu..tak perlu la orang sebok dok korek nak tau…

Yang nak kepoh tu hal orang beb..bukan hal kita..

So..sila la respect hal peribadi orang..privacy orang..

agak2 korang marah tak bila orang dok sebok2 hal korang tapi korang tak nak orang tu tau?

jika anda suka sangat ambil tahu hal orang...baik tukar profession jadi polis ka..jadi nurse ka..
sebab apa aku masukkan nurse dalam list?
sebab nurse akan tanya ko dah berak ker? dah kencing ke? dah kentut ke terutama orang yang lepas operation...memang sangat kepochi sampai kentut berak dia nak tau..muahahahahaha

sebenarnnya aku nak cakap...
kalau korang sendiri pun suka nak rahsia2 kan aktiviti korang..
jadi tak perlula korang sebok nak tau aktiviti orang..fair enough...
bukan ada manfaat pun..

bagi aku senang jer..
kalau orang nak cerita kita dengar jer..
kalau orang tak nak bagi tau sudah..tak payah sebok2..tak perlu terasa hati..
tak perlu nak sentap2..
sebab kita pun belum tentu akan cerita SEMUA perkara kepada SEMUA orang..

dah tu..
bukan akan bertambah kaya pun kalau tau..dan tak papa kedana pun kalau tak tau...

peace  :)



4 comments:

  1. Harnida, tak yah pikiaq pasai depa.bukan untung pun.kita buat apa kita nk buat,asal kita tau tak dosa sudah.sometimes biaq depa suspence sikit baru best kan? biaq depa buat andaian dan rumusan sndiri.in other words biaq depa tk lena dok pikiaq,kita relax je..he he.

    ReplyDelete
  2. IndaMarya:
    bukan suka nak pikiaq..tapi menyakitkan hati jer...lagi tak jawab..lagi tu dok tanya..patut cakap depan muka kot 'awat dok kepochi sangat hal org' baru terkedu kot...

    ReplyDelete
  3. Hi Harnida, your quote " sebab nurse akan tanya ko dah berak ker? dah kencing ke? dah kentut ke terutama orang yang lepas operation...memang sangat kepochi sampai kentut berak dia nak tau.."

    hahaha....I memang kepohchi number 1 but because off my work what to do. Lepas soal siasat kena masuk dalam report, takde kena goreng dan rebus dengan DR. You tak tau certain kes lagi kena tanya kencing berapa kali, ukur quantity. LOL

    But personally I tak lah kepoh hal orang or kawan2x. I pun takut orang yang suka kepoh2x, yang tak boleh tahan semua nak tahu tapi hal dia sendiri mulut macam ziplock satu benda pun tak nak share.

    Bye, have a nice day.

    ReplyDelete
  4. Hi Amelia..
    hihihi..i know it is the nature of the job for nurses to kepochi...it's my mom who said like that... ;)

    and yes..u are right...
    there are some people suka kepochi hal org tapi hal sendiri kunci mulut..that's why i tak suka attitude org macam tu...

    ReplyDelete