Wednesday, February 20, 2013

Kisah rumah

*ps : MIL dah discharge semalam...lega...



kadang2 en.somi sengaja mengusik ibunya cakap nanti esok2 ni kami akan pindah ler ke rumah sendiri..
seakan2 memberi hint yang kami juga teringin nak ada rumah sendiri..
kerap kali bila diusik..en.somi akan cakap nak pindah KL...
dok sini jauh la nak pi kerja..letih...jam jer...
kalau tinggal kat KL dekat sikit dgn tempat kerja...

sebab en.somi tahu ibunya keberatan kalau diajak tinggal di KL...
berpuluh tahun dia tinggal di Klang..
punyai kawan2 di sini..
dekat jugak dengan anak2 yang lain di sini...


tapi...usikkannya disuatu hari membuatkan aku menahan sebak di dada...


anak:     nanti kami nak pindah dok KL la mak...dok sini jauh la..dah tu nanti ramai asyik dok mai sini..
mak:      tapi mak nak duduk mana........ <ucap emak perlahan...sayu>


aku diam membuat kerja tidak memandang mereka..tidak masuk campur dalam perbualan...tapi hati ku sebak...


anak:      mak duduk la sini..jaga rumah kakak...
mak:       tapi mak takutla nak duduk sini berdua jer dgn ayah hampa tak dak...
              mak ingat nak duduk flat la balik..tapi ayah hang bukannya kuat nak naik tangga...
anak:      kalau tak mau duduk sini..mak nak mai duduk dengan kami tak?
emak:     tapi hampa nak duduk jauh sangat..kalau duduk Shah Alam ka..tak pa la..ni nak dok KL...
              <ucap mak keberatan..>


aku serba salah...
diluah mati mak..di telan mati bapak..

aku juga teringin tinggal di rumah sendiri..
bukan bermakna aku tidak suka jika mereka tinggal bersama kami...
aku tidak kisah..
sebab aku kesian..mereka sudah lanjut usia..mana ada kudrat yang sama dgn kita utk buat kerja
mereka perlukan anak2 untuk menjaga makan minum mereka..
tapi sayang..tak semua anak2 peka pada keperluan ibu bapa masing2...

tapi aku serba salah juga pada kedua ibu bapaku..

mereka keberatan untuk datang bertandang kerumah ku kalau aku tinggal bersama mertua..

mereka segan..

kalau takat aku dan suami sahaja di rumah..
mau family aku datang dan lepak barang seminggu dua di sini..

tapi kalau dah tinggal bersama mertua...
mereka nak tumpang bermalam walaupun semalam pun mereka serba salah..


serius..kadang2 aku sedih..terkilan..
bila keluarga aku datang KL atas urusan tertentu..
mereka terpaksa bermalam di hotel..
atau di rumah sedara sedangkan aku sebagai anak ada disini..

aku dalam dilema...


6 comments:

  1. sedihnya..

    ramai jugak pasangan lain yang mengalami nasib yang sama dengan awak. Sabar k.

    ReplyDelete
  2. lylieiqmal:

    sedih tu sedih gak..
    tapi ada hikmahnya..
    mudahan masa yang ada ni dapat digunakan utk berbakti kepada kedua ibubapa..

    mudahan kehidupan kita bertambah berkat..dah di permudahkan dalam segala urusan..amin...

    ReplyDelete
  3. takpe Aida... semua pengorbanan ikhlas ada ganjarannya... lebih2 tanggungjawab anak laki jaga mak pak nya kan... mil kaktek ala2 nyonya mansur pun akak cuba tahankan gak mikirkan syurga bawah tapak kaki dia... cuma lam ati doa gakler agar boleh lepaskan diri..ngeh3x...

    ReplyDelete
  4. kak tek:
    sebab kita ni yg jenis reti bahasa..jenis memahami..tu la pasal boleh stay...

    lagi pun dah banyak dosa setiap hari..mudahan dapat kumpul balik pahala buat baik kat PIL..

    sabar jer la kak tek..usia depa bukan nak panjang tara mana pun..
    lambat laun pi jugak...
    ntah2 silap haribulan kita yang 'jalan' dulu....ngehngehngeh

    ReplyDelete
  5. harnida, apa pun I tabik u boleh duduk dgn mentua.bukan senang tu..by doing so tiap hari yr hubby dpt pahala and u jdi pendorong ke arah tu...bukan senang dpt rhmat begini..

    ReplyDelete
  6. IndaMarya:
    Thank u so much...

    itula i keep on telling hubs that dia dapat pahala..i pun dapat jugak pahala...

    dah ler kami belum ada anak lagi nak doakan esok dah tak tak dak..
    harapkan amalan sendiri la yang nak kena top up ni..

    ReplyDelete