Saturday, November 3, 2012

Tersedak dan kaitannya dengan sains




Rentetan daripada entry ayaq beroksigen sebelum ni...
meh aku story mory sket macam mana aku educated MIL aku bab sains..hahaha

org dulu2 kat banyak sangat percaya pantang larang..etc...

salah satu nya kalau tersedak...

alih-alih mesti kata 'Sapa dok sebut nama kita ni..'

yes..
itu la mentaliti golongan dulu...
asal tersedak jer mesti cakap ada org sebut nama dia..tu pasai kita tersedak..

tapi aku tak dapat menerima pemahaman tersebut...
sebab aku belajaq sains..

bak kat Usop Wilcha...
'itu la pentingnya English education...'

eh..kita tukaq..
'itu la pentingnya science education...'


jadi...
suatu hari...di kala aku tersedak...

MIL cakap sapa sebut nama hang tu...

terus aku cakap...
'mak..bukan org sebut la...
kita tersedak sebab makanan masuk salah saluran...
bila kita telan makan..saluran pernafasan yg nak ke paru-paru tu  (trakea) tertutup sket..
sebab saluran makan kita (esofagus) dok sebelah2...
jadi bila kita makan kelam kabut..saluran nafas tak sempat tertutup..makanan termasuk kat saluran pernafasan..secara tak langsung..kita akan tersedak sebab dengan tujuan untuk mengeluar kan balik makanan yang tersalah masuk tu...

lagi pun mak...

kalau asyik orang sebut ja kita tersedak..

macam tu kalau..kesian la Najib (our PM) dgn Rosmah...
bukan takat tersedak jer..mau tercekik depa sebab hari2 org sebut nama depa..
hari-hari depa masuk tv..hari2 org dok mengutuk depa...
tapi depa relaks ja takdak tersedak2 pun...



tapi iya lah...

*mengajar org yg lanjut usia serupa seperti mencurah air kedaun keladi.....hehehehe

misi science education tetap gagal..
setiap kali tersedak..pasti kepercayaan karut itu jugak yg disebut...
adoiiii...

4 comments:

  1. Hahaha...gigih menantu sorang nie ajaq sains.sabaq ja la.depa kan dah byk makan garam.:)
    salam dari ksa -yati-

    ReplyDelete
  2. Hello Harnidah....love this posting. I guess there will be people who believe in that.
    For me I tersedak if a pretty lady mentions my name, ha ha.
    Have a great week.
    Lee.

    ReplyDelete
  3. Yati...
    wehh..bila balik?
    serius weh..mencabar gila nak educate org lanjut usia ni...

    sukar menerima perubahan..dan takut mencuba perkara baru..both come in package...hahahaha

    ReplyDelete
  4. Lee..
    How are u?
    Ada tersedak? i baru sebut nama u..hahahahahaha

    ReplyDelete