Saturday, October 20, 2012

Nasi serai, ayam tomyam, broccoli mushroom..



masak sempoi2 sekadar nak buka selera..

blend:
2 cili merah
3 ulas bawang putih
sebiji bawang besar
setengan inci halia
tomato separuh atau sebiji..ikut2 rasa

tumis sampai pecah minyak
masukkan sekali daun limau purut dan serai yg di ketuk masa tumis tu..
sos tiram satu sudu besar
sos tomato satu sudu besar

masukkan ayam...
garam gula ikut tekak masing2
biar ayam masak..
kalau nak berkuah..masuk air sket..

i suka pekat biar bersalut..

tapi kalau nak goreng dulu ayam tu pun boleh..
disebabkan aku nak kurangkan makanan bergoreng..kita masuk jer togel...





broccoli ni tiba2 jadi feveret en.somi..
sebab aku tumis bawang putih guna butter..masuk button mushroom tu..
biar goreng kejap...
lepas tu baru masuk broccoli...
masuk sos tiram dalam 3 sudu camtu..
nak letak gula sket boleh..
nak letak air sket boleh..

tapi aku prefer tutup kuali kasi empuk sket masak..sebab ada PIL yg tak leh kunyah keras2..

tiba2 boleh en.somi kata..
'abg tak makan sayur..tapi kalau masak broccoli macam ni..hari2 abg makan'
cehh...cer beli barang2 tu..i boleh jer masak..jangan lupa beli butter sekali..



No comments:

Post a Comment