Friday, June 29, 2012

Mandy rice



tak pernah aku buat eksperimen masak nasik sebelum ni..


gara2 nak try kukus..

test separuh cup beras basmathi yg direndam at least 20 min..
cuba kukus tanpa masukkan air dalam cawan yg berisi beras tu...

nop..nop...beras jadi keras...

ooo...patutla org jual nasi kukus ayam dara goreng rempah masak nasi kukus tu mesti dia letak air jugak....

jadi..mari kita tambah sikit air...

tak lama kemuadian..angkat tudung periuk kukus...

yey!...nasi  masak..panjang...
eh..tapi macam tak cukup air....

mari kita tambah air...
dan tambah lagi..


akhirnya...

nasi masak...
tengok dalam gelas..
air bertakung...

terlebih air rupanya...

mari tapis nasi...ngehngehngeh...

esok kang..pandai2 la aku budget nak letak air banyak mana..

ko ingat ko pakai beras basmathi parboiled?



esok nya...
sambal tomato >> kena kurangkan cabai hijau


mandy rice kukus  >> aku tengok serupa nasik minyak jer pun..


ayam bakar dalam oven..bila tengok macam kering sket..aku sumbat jer dalam nasi ni pulak...


terlebih lemon la...masa bakar


ada lebih...boleh bawa bekal lunch esoknya kat opis..


kesimpulannya:
en. somi suka gila bila kukus nasik camni..beras sebutir2 tak melekat..macam makan kat restoran arab..
cuma rasa jer tak berapa sama cam kat restoran..hahahahaha




No comments:

Post a Comment