Tuesday, April 3, 2012

Macam2 hal cikgu

Sementara malas nak godek pasal tak boleh upload gambaq..
Meh sini kita cerita bab pengalan seorang guru...
Ecehhh...macam la aku kerja cikgu...


Aku kongsi cerita akak aku jer la...
Akak aku ni cikgu sekolah rendah..
Dan sekolah yg dia mengajaq tu merupakan sekolah rendah aku dulu...

Cukupla aku katakan sekolah tu berdekatan kawasan elite gak la...
Dekat area perumahan org kaya2....walaupun aku tak kaya..sebab tu dok kat taman lain..hahaha

Kebanyakkan student kat situ memang anak org kaya...
Jenis parents yg educated dan kerja professional…
Doctor…lecturers..engineers..etc…
Almaklum..sekolah pun tak jauh la dari Universiti dekat area tu..
Dah tentu banyak anak lecturer..anak professor hantaq kat situ…

Well..aku tau mak bapak sekarang sangat ambil berat dgn pendidikan anak2..
Sangat concern dgn prestasi akedemik anak2..

Dan aku tak nafikan..cikgu2 kat sekolah tu sangat berusaha keras untuk menaikkan taraf sekolah..
Kalau tak..takkan awal tahun ni Berjaya dapat Sekolah Berprestasi Tinggi kan..

Sekolah ni jugak agak top..akademik mahupun kokurikulum..
Bukan aku saja2 nak puji sekolah atau cikgu2..

Tapi sebenarnya aku just nak menunjukkan betapa peranan ibubapa
amat penting terhadap pembangunan sekolah itu sendiri..


walaupun ibu bapa memain kan peranan yg penting..
tapi jangan la sampai mengongkong atau mempersoalkan kerja seorang guru..

kita tahu kamu datin...
kita tahu dia professor..
kita tahu kebanyakkan parents berpangkat..perpendidikan tinggi...

tapi itu bukan lesen untuk kamu menjual nama kamu..
menjual pangkat kamu..
bukan untu mendapat perhatian guru atau layanan istimewa

guru2 layan anak2 kamu sama rata saja..
kita monitor dan ajar ikut kemampuan serta tahap murid2 itu sendiri..
guru2 mesti senang hati kalau murid2 hormat mereka dan mengikut kata..
bukan yg besar kepala serupa sekolah ni bapak depa yg punya...


oleh yang demikian..
tak perlu la kamu datang ke sekolah..jumpa cikgu kemudian cakap..

"Cikgu, kenapa kelas cikgu baru belajar sampai chapter sekian sekian sedangkan sekolah XX dah masuk chapter bla..bla..bla..
cikgu patut cepat sikit habiskan chapter ni..bla..bla..bla..
sempat ke nanti nak abis semua chapter by end of year...?"

kan tak pasal cikgu kat situ jawab..


"Prof..ada tak cikgu2 kat sini pergi office prof dan mengajar prof tentang kerja yg prof patut buat?
Saya dah mengajar selama X tahun dan saya tahu serta komited dengan tugas saya.. "

itu la...
mungkin kita terlupa bahawa sekolah itu ialah PEJABAT bagi seorang guru..

 tu baru kerenah ibubapa..
belum lagi kerenah anak murid...
asal sakit perut jer nak balik umah..
mak hantar driver mai amek kat sekolah..
padahal budak tu nak berak jer..
tapi mengada nak berak kat rumah...
takmo berak kat tandas sekolah..
lepas balik umah jangan harap dia mai sekolah balik...
bagi alasan..sakit perut..
sabor jer la....

 

4 comments:

  1. Conclusion...budak2 skrang mengada2...

    ReplyDelete
  2. Anon..
    hahaha..mungkin dah biasa hidup senang..jadi agak tak senang kalau susah sikit...

    ReplyDelete
  3. Hi Harnida, I faham your perasaan sebagai cikgu. Susah nak jadi cikgu sekarang, kena banyak sabar especially budak sekarang dengan dulu time kita tak sama lagi.

    As you say munkin hidup senang dan sekarang macam macam ada Tv, computer, games, etc...

    And I notice kebanyakan parent yang takut kalah punya pasal buat anak2x behave lain macam dan manja.

    Memang semua ibubapa nak anak2x maju kah tapi I rasa jangan lah melampau sangat. I paling tak boleh tahan parent sikit2x pergi sekolah complain this and that and trying to tell the teacher what to do and how to teach.

    I think kat mana2x sekolah pun samalah... parent complain untuk hal yang tak penting dan tak logic pun ada. Kat sekolah anak saya, issh... sampai pergi buat polis report pun ada.
    And pasal apa?? Rukun tetangga one of the student was asked to help out cuci toilet. Adui.. balik budak cerita dengan parent kena cuci toilet, munkin miscommunicationkan. Sampai marching pergi sekolah buat wayang.

    Have a nice day.

    ReplyDelete
  4. Hi Amelia!
    Nice to see u stop by.. :)

    by the way..i am not a teacher..hihiii..but my elder sister is..

    i agree with u..sometimes parents push their children too hard..
    nak excellent all the time..

    ReplyDelete