Wednesday, March 7, 2012

Cherry Pistachio Biscotti

Seingat aku..
first time aku makan biscotti ni adalah lebih kurang 3 tahun dahulu..
masa tu makan free kat salah satu kedai kat Hotel Park Royal, Bukit Bintang..
aku dapat voucher tea time free dari member..
dapat secawan besar coffee dan di hidangkan sekali sepotong biscotti..
but that time..aku tak tau lagi biscotti tu..tak kenal..org kampung la katakan..hihi
tapi sekali aku makan..sampai sekarang aku teringat2..sedap..


kali ni baru teringat nak try buat..
tu pun setelah almond biscotti menjadi popular dan dijual dengan harga belasan ringgit sebalang kecik..
tapi version nipis dan ranggup macam kerepek..sekali hadap boleh habis..

balik Kulim aritu..
meh kita try..
kena buat 2 adunan..keluarga ramai la katakan..

doh di bakar separuh..
tapi kan..
kalau memasak kat Kulim sangat mencabar..
tau sebab apa?
sebab ada tukang masak tak bertauliah lain dok menyibuk...dok tunjuk pandai...
tu sebab dah pencen..tak dak kerja nak buat..dia dok kacau org nyer keja..
tak lain  tak bukan..bapak aku la tu..

dia tau aku tengah buat something kat dapoq..
tak berapa lama dia dok kat hall..
tiba2 mincul kat dapoq..macam supervisor lak..
tambah2 tengok aku keluarkan adunan macam ni...
terus dia sound
"ni tak masak lagi ni!"

aku wat tak tau jer..malas nak layan...

memang kena bagi masak separuh jer..
sebab pas ni kita nak potong guna pisau roti..yg mata bergerigi..
pisau mak aku ni jarang2 giginya..besar..
so..kita potong dalam tebal setengah inchi..
kalau dapat pisau gerigi halus macam I punya..leh potong nipis sket lagi..


ni dia..setelah potong...susun baring camni..dan bakar sekali lagi...dalam 10 minit camtu..


keluarkan lagi..terbalikkan side satu lagi pulak...bakar lagi 10 minit..


sebab tu dia keras dan ranggup sket..kalau lagi nipis sure lagi ranggup..


kalau potong tebal2 camni..susah sket nak gigit..keras..kena makan celup air teh atau kopi..baru layan...


sekali dah siap...
boleh tukang masak tak bertauliah (pak aku )
makan..pastu komen..
"apa ni keras"

see..ada jer nak komen..tak pernah nak puji apa yg anak2 buat..
tau condemn jer..

sekali aku jawab..


"pak..ni biskut keras macam biskut keras (biskut lutut) kita tu..ni version org putih punya..
biskut ni makan kena cicah ayaq...
namanya pistachio biscotti pak..biscotti tu maksudnya bakar dua kali"

terus kunyah dengah senyap


nak resepi?

cari la kat Joy of Baking..malas nak tepek sini..

The name 'Biscotti' is used to describe a long, dry, hard, twice-baked cookie with a curved top and flat bottom designed for dunking into wine or coffee.
It is derived from 'bis' meaning twice in Italian and 'cotto' meaning baked or cooked.
Some biscotti do contain butter, but for these Cranberry Pistachio Biscotti beaten eggs are used to bind all the dry ingredients together.
This sticky dough is first rolled (dust counter with lots of flour) into a log shape and baked until firm. 
After a short cooling period, the log is then cut into diagonal slices and baked again to draw out the moisture which produces a crisp, dry textured cookie that has a long shelf life.
Perfect for holiday gift giving.




No comments:

Post a Comment