Friday, January 20, 2012

Keletihan

Hari tu aku asyik mengadu jer..letih..letih…letih..
Kadang2 susah nak cari masa untuk golek2..rehat puas2..
Nak buat macam mana…rumah aku ramai jer pelawat datang…
Itulah lumrah hidup bersama PIL…
Ada jer anak2 diorang akan datang melawat..


Sebulan sekali confirm ada tetamu..
Kadang2 2 minggu sekali pun ada..bagus betul anak2 mereka..rajin menziarah ibu bapa...


Yer la..tak semua datang serentak...
Ada yg datang minggu ni..
Kang minggu depan org lain pulak datang..ada yg pesen main terjah jer..tiba2 jer muncul..tak inform awal2…tapi tak per..yg main terjah2 ni datang kejap2 jer..tak lepak lama2…


Tambah kalau anak yg Sulong datang..mesti dia ajak adik2 yg berdekatan yg lain datang berkumpul sama…lama tak jumpa agaknya…
Asyik bergathering saja…
Bukan aku tak suka…aku tak kisah…Cuma aku letih…bukan aku saja…
MIL pun letih..kesian dia…kadang2 dia mengomel juga kat aku yg anak2 dia ni mai lewat…dah dekat tengahari baru sampai…mai la awal tolong masak…
ehh..ada jugak yg dah masak siap2 dari umah bawa lauk…bagus…senang kerja aku..
kalau masing2 bawa lauk siap2 pot luck pun lagi bagus..


Mana la org tua tu tak bising…sekali berkumpul sampai belasan orang…ayam paling kurang pun seekor mesti abis di masak…beras kurang2 mesti 6-7 pot utk di tanak..sayur nak di tumis..

Sapa nak buat semua tu?

Aku dan MIL jugak...kami kena pulun start beli ayam..cuci ayam...(dah la aku dan MIL sering mengalami sakit pinggang kalau berdiri lama sangat kat sinki cuci ayam...) kalau depa tak sampai lagi..kami kena la masak dulu..takkan nak start masak pukul 1 tengahari kan?


Bila jadi tuan rumah..mesti penat bab masak..bab kemas..basuh pinggan mangkuk..masak air..bancuh air..bab entertain tetamu..
Well..aku tak masak sangat..sbb korang nak datang ramai2..sila lah tolong masak sama..
Aku tolong masak nasi dan sayur saja…hahahahaha..


Salah satu faktor penyebab keletihan adalah..masa gathering yang agak panjang..
Yer la…diorang jarang2 datang berkumpul…
Sekali berkumpul…hah..amek kau…dari tengahari sampai kol 8 malam baru semua beransur pulang…


Takkan aku senang lenang petang tu nak golek atas katil dok diam2 dalam bilik?
Sure la tak kan….


So kawan2…dah tau kenapa aku jarang dapat bersama utk sesi lawat melawat kengkawan yg lain adalah di atas faktor keletihan….


Ada masa yg aku rasa amat malas sekali untuk keluar ke mana2 selain melepak dalam bilik sendiri..dalam rumah sendiri..buat hal sendiri…terutama time yg bila tiada tetamu datang bertandang di rumah…


Dah..asyik mengadu jer lagi aku ni…
Bukan aku saja tau..en.somi pun bising jugak..tapi sekadar bising sesama kami berempat jer la..takder la bising kat adik beradik dia yg lain…
Aku mengadu kat sini pun  sebab MIL pun asyik mengadu/mengomel kat aku…tapi dia tak berani cakap depan2 anak2 dia…hahahahaha…
last2 aku yg kena tadah telinga dengar mulut dia berkicau….hihihi

padahal aku tau..
dalam hati dia tu ada taman..eh..dia suka jer ramai2 datang..sebab dia suka bab jamu-menjamu makan kat org..pastu..sendiri penat...


ni ha lauk2 gathering anak beranak...adik beradik..



sayur sawi pendek aku yg tumis…


udang goreng resepi kak long..ni kak long yg buat..udang mentah di bawa kak chik..


asam pedas MIL..ni lauk semalam tak abis..


sambal belacan..kak long kot buat setelah sampai ke sini..


gulai ayam..patut MIL yg buat..tapi start nak masak agak lewat..kak long sampai..dia tolong buat rasanya…


sup tulang kak chik masak siap dari rumah dia..

ulam MIL dan kak chik pun bawa jugak..


kami berhidang kat lantai hall saja...guna old newspaper..senang...

kata ramai org..ada la sedozen lebih kurang..tak termasuk kanak2…




No comments:

Post a Comment