Friday, November 18, 2011

Misteri sebiji Bawang Merah

Seingat aku la...
masa sekolah rendah dulu..
aku suka cilok sebiji dua bawang kat dapur peh tu pi tanam dalam pasu nenek aku kat luaq umah...

nanti tumbuh la jadi daun bawang...hihi..
tak pernah lagi biar daun bawang tu tunggu tengok jadi bawang ke tak...
selalu kutip daun bawang habuan buat masak sup kot...



disebabkan kat umah aku ada pasu kecik 2 biji..

teringin nak tanam bawang...
kebetulan ada satu bawang tu dah siap tumbuh daun...
meh kita letak dalam pasu..




tapi kan...



baru2 ni aku pelik jer...


naper bawang aku yg dah berdaun tu HILANG?!

tinggal berlubang je tempat bawang tu...elok...kemas..takder sepah2....
takkan kucing cabut kot?

puas aku tanya MIL..tanya en.somi..
both tak tau...

MIL cakap cik 'T' kot makan...


aik? cik 'T' makan bawang ke?



TAPI kan...

aku lagi pelik...baru2 ni....





aikkk.....!!!




sapa pi TANAM balik bawang?!!!


erkk...

ke?
ke?
ke?


aku musykil gila2 ni...
korang tak musykil ker?

tiba2 nampak bawang ada elok dalam pasu ni
nampak macam bawang baru jer..
cer tengok 


SIL kebetulan ada kat umah pun cakap selalunya cik 'T' suka makan...


ermmm...


2 kali aku keluar umah tengok bawang tu...

peh tu siap korek pasu satu lagi nak check ada tak bawang dalam tu...

sah...

di sebabkan asyik ujan jer lately...

tanah yg berlubang sbb bawang kena curi tu terkambus dah lubangnya...

pasu lagi satu tu..tanah dah terhakis dek air ujan..so, timbul la bawang yg aku tanam kat permukaan...

cuma aku pelik..
kot iyer pun itu bawang yang aku tanam..
kalau dah 2 minggu dalam tanah takkan tak kecut?
macam baru jer..elok jer...
musykil..musykil...

yg satu lagi tu aku redha jer la kalau cik 'T' yang makan...

akhir  kata...


janganlah kita di selubungi MISTERI.....muahahahahaha


No comments:

Post a Comment