Friday, October 28, 2011

Kisah Pemandu Teksi...cont.

Episod lepas macam drama tv pulak ;)


“Balai polis?”

Aku mulakan kata ketika membuka pintu belakang teksi tersebut…


Seorang apek tua pada ketika itu sedang membaca suratkhabar lantas segera melipat helaian yang dibacanya…terus memasukan gear dan melepaskan handbrake teksinya..

Tiba-tiba…apek tua itu bertanya...

-------------

Sambungan..


<tak larat aku nak wat ayat nak exam SPM..mari kita bercerita seperti biasa  :) ....>





uncle:  U mau pi itu XX sebelah itu balai polis ka?

aku:    ha..ya  (aku tak cakap nak pi XX pun dia tau...memang boleh baca gaya staff XX kot.. --cakap dalam hati)
uncle :  haiyaaaa...!  u bikin saya manyak takut woo...apa pasal cakap itu balai polis...saya terkejut wooo...lain kali cakap la mau pigi itu XX...

aku:  hahaha..ala uncle..takut tak tau saja... (gila lawak auncle ni)

uncle:  mana boleh tak tau..sini semua driver taksi semua tau itu XX..

aku:  lagi pun itu depan XX sudah ada construction..nanti itu building cover XX langsung tak nampak...tu la pasal uncle..

uncle:  u sudah makan ka?

aku:  tadi pagi sudah..tengahari belum...  (baik pulak tanya)

uncle:   ha?!  belum makan? last makan pagi tadi?  aiyaaa...manyak lama...takdak lapar ka?

aku:   lepas ni mau makan la uncle..

uncle:  itu XX dalam ada makan ka?

aku:  mana ada uncle...

uncle:  abis tu mau singgah mana2 ka beli?

aku:  tak pa..tak pa..ada kawan sudah simpan makan sama saya..  (concern terlebih lak uncle ni)
       uncle sudah makan?

uncle:   sudah...baru saja lepas makan...

aku:   owhh..uncle balik makan kat rumah ke?

uncle:   tak dak...makan kedai saja...buat apa balik..anak kerja..isteri kerja..tak dak sapa kat rumah...

aku:   owh....ingat rumah uncle dekat..balik makan..

uncle:  dekat tak dekat...kat Damansara..10 minit jugak la...
          kita kan..kalau balik rumah..sudah malas mau keluar...tambah kalau dapat tengok tv...silap haribulan..itu tv tengok kita..baik kita makan luar..lepas tu terus boleh kerja...

aku:  ya la uncle..betul la tu...

uncle:   driver teksi aaa...kalau rajin...boleh buat duit maa...kena rajin la...jangan duduk saja...kalau balik rumah..nanti mana boleh buat kerja..

aku:  uncle selalu balik rumah pukul berapa?

uncle:  pukul 7 ptg la...pagi pukul 6.30 sudah keluar kerja...

aku:  bagus la uncle..banyak awal...ehh..uncle..stop sini cukup.....

uncle:  sini aa...ok..hati2 lintas jalan naa...

aku: ok...tq uncle..


Kesimpulan: Semua org pasti akan cuak kalau minta bawa ke balai polis terutama driver teksi ;p
Pengajaran: Kena rajin bekerja dan usaha kalau nak cari duit..jangan malas..contohilah uncle teksi ni  ;)



3 comments:

  1. aku baru nak puji rajin hg buat cerpen, tgk2 separuh jalan ja...ceh...

    ReplyDelete
  2. Hi Harnidah, ha ha, love the conversation.
    The last time we sat in a taxi in KL was 2002.
    We had a dinner invitation up that KL tower, atas bukit.
    That taxi halfway up engine died!
    We had to walk the rest of the way, ha ha.
    Have a nice Sunday.
    Lee.

    ReplyDelete
  3. Yati: yer la sekerat jalan..terseksa batin aku karang ayat...

    Uncle Lee: usually i do not talk much with a taxi driver...but this uncle...really funny...

    OMG! your taxi engine died halfway up?! sure penat naik bukit..but luckily ada org belanja dinner..so u can fill up your empty stomach ;)

    ReplyDelete