Thursday, September 15, 2011

Sorga...


Kali ni balik kampung tugas masak diserahkan kat aku..separuhla..tak la 100%

cian mama...tetiap hari masak...
bila dia dengaq aku habaq nak masak balik nanti....

terus mama syukur...
'alhamdulillah...bertahun2 mama masak..lega kali ni ada orang nak tolong masak pulak....'

nampak sangat anak2 mama semua malas ke dapur utk memasak...hihihi..

balik2 bagi alasan...kami balik nak makan masakan mama....rindu...

'abis tu...bila pulak mama nak rasa masakan hampa?'
hehe..tersengih macam kerang busuk la semua

tugas aku start hari Sabtu yang aku sampai tu...serius..penat weh...

ptg Sabtu dah kami (aku, mama and hubs) pergi Giant..shopping barang2 dapur...
pandai2 kami plan nak mengelak dari bapak ikut gi Giant sama..kalau tak..hancus...nanti ada orang terover lebih beli barang..hihi..

hari Ahad...
aku dah habaq awal2..aku nak wat coklat..

sbb baru beli termometer..jadi..bersemangat nak try setelah berkurun belajar..
harap2 jadilah..

tapi kan..aku rasa termometer tu tak accurate la...
mentang2 la beli yang murah...

coklat aku tak ler menjadi sangat...
tapi still ok la...

design coklat putih tu aku serah kat adik aku wat..
tapi susah la dia kata..coklat putih tu pekat sangat...macam takleh nak mencair pun...nasibla...



juadah berbuka pun aku tolong masak juga...

tapi ayam ni aku lupa sapa masak...aku ka?



paling heaven balik kampung ni...
dapat makan seafood fresh...
tengah siang pun hidup lagi...
dah belah dua pun duk gedik2 lagi...
sampai masuk kuali...dah panas tu baru innalillah...

*nisah..aku konpem kalau hg makan ketam ni hg tak kena alergy...definately fresh....

tau jer la bapak aku tu...
bersemangat gila nak bagi anak2 makan sedap2..

terus dia gi beli ketam kat Batu Uban...

pastu semua membangkang hasrat bapak soh steam/rebus jer ketam tu...
kami semua tak suka ketam rebus...hanyaq la...

ma..masak cabai please...kuah pekat2 tau...


nah...saja nak bagi terliuq..
setelah adik aku gatal hias dgn daun sup daun bawang...



actually pak aku nak soh masak gulai ketam kot..boh nanas...

last2 aku soh mak aku wat pajeri nanas jer la...


terus lepas masuk waktu berbuka...makan kurma dgn ayaq terus pi solat maghrib dulu...
konon nanti nak makan ketam lambat...takut lambat solat...hihi...

kali ni makan ketam duduk berejam kat meja...senang hati :)
burrrpppp...alhamdulillah....


4 comments:

  1. Coklat hang bagi aritu SEDAPP!!!..
    hehe... semuga murah rezeki..... TQ... ;)

    ReplyDelete
  2. owhh...tq...tapi tak jadi sgt la..aku rasa termometer tu tak accurate..dasar beli yg murah...camtu ler..

    ReplyDelete
  3. Hello Harnidah, it's been many years saya ta'dengar that expression, "tersengih macham kerang busuk", ha ha ha. I love that.

    Old days I used to date Malay girls and on and off will hear that expression.
    I can imagine your mak's cooking. And yes, mother's love to cook for their kids, and no restaurant can beat a mother's cooking, because a mother's cooking contains an ingredient called, 'sayang'.

    There is nothing more spectacular or appealing on this planet than that of a mother in the act of cooking for her loved ones.

    Love the gambars here, especially that gulai ketam. I miss eating that.
    I pulak suka ketam rebus, or udang galah rebus....add chilli sauce, itu la dia, ha ha.
    You have a nice day, Harnidah.
    Simpan satu lagu dalam hati.
    Lee.

    ReplyDelete
  4. Uncle Lee...haha...sure u made a lot of SYT at that time sengih macam kerang busuk...tha's why la selalu dengar ayat tu..hihi

    yes..agree that special 'ingredient' in mom's cooking ;)

    ReplyDelete