Tuesday, January 25, 2011

Sempoi tak?

Kadang-kadang aku rasa bersalah sangat....
especially kat MIL dan adik beradik belah hubs...
family hubs ni jenis yang soft spoken..jenis cakap berlapik la..

tapi aku ni kan jenis cakap straight forward...selamba badak jer..kekadang tak terfikir yg pertanyaan aku ni buat orang terasa ke tak...aku tanya or cakap selalunya straight from my heart...tanpa niat nak singgung sesapa..tapi mana la tau kan..kot2 ada yang terkecil hati...>> kalau sesapa nak tanya pendapat, meh tanya aku..aku jawab ikhlas nyer dari hati..hehehe

dulu before kawen pun..aku dah kata kat mak aku...mampos la diorang terkejut badak dengan perangai aku...hopefully diorang leh terima aku seadanya...

sangat kontra dengan perangai family aku..jenis cakap loqlaq..drama lebih...cakap direct jer takdak lapik2..uish..cakap dengan mak bapak macam cakap dengan kawan...tapi takdaklah sampai orang kata kurang ajaq..memang kalau cakap lebih kurang tu adala yg nak kena laser...

kira no hal la ko nak kutuk sesama adik beradik...contohnya seperti >>
 hang ni bau busuk la..cuba mandi boh sabun wangi2 sket...hish...awat  mulut bau teruk sangat ni?...sapa tepon tu? budak gemok tu la....bla..bla..bla...

tapi kan..aku rasa antara dialog yang paling sempoi la...adalah kejadian  yang berlaku baru2 ni...
.....

di suatu malam seorang bapak menelepon anaknya..kring..kring...ceh..ada bunyi lak ;p

bapak:  bapak kat KL ni...kat RnR Sungai Buloh...

anak no. 2:  aik...pak mai dengan sapa? buat apa mai tiba2?

bapak:  saja mai..pak ikut bapak kawan hang tu..bapak Y...

anak no. 2:   aik...camna lak pak leh ikut bapak Y? jadi pekerja tambahan ka? ;p

bapak:  hahaha..tak la..saja..dia nak amek barang kat sini...nak hantaq barang kat Ahmad Nawab...

anak no. 2:  pak tidoq mana nanti?

bapak: kat chow kit kot..ikut bapak Y...

........

lepas perbualan tersebut si anak gi mandi..tengah mandi dengar bunyi tepon lagi..tak pa lah..kemudian jer jawab...

......

ingatkan missed call dari umah..rupanya dari kawan, N.. terus call N balik....kring..kring...

anak no. 2 tadi   : N, hg call tadi ka...aku mandi...
N:          ha..tu la..aku nak habaq aku nampak bapak hang kat RnR Sg. Buloh...dia dengan sapa tah..ada sorang laki tu aku tak perasan...

anak no. 2 tadi:  eh..hg cuti lagi ka..baru balik ka? a ah...memang pak aku tu...dia baru tepon tadi...hang tau tak sapa sorang lagi tu? tu pak Y la...

N   :    ooo...pak Y ka...aku tak cam la pulak...awat hari ni aku asik jumpa bapak kawan ja..tadi selisih dengan bapak P...kat sini jugak..

anak no. 2 tadi:   hg nampak pak aku berdua jer ker?  (dah macam mamarazzi jer soklan)

N :  a ah..depa dua orang ja...

.............

lepas tepon N...anak no. 2 terus call ibunda...kring..kring...

anak no. 2 : ma...ma tau tak bapak kat mana skarang?

mama: ntah...tak tau lak...

anak no. 2: tu la..apa ma dah buat sampai pak lari dari umah ni.. ma tau tak dia kat na skarang? (ayat harus dramatik hokey..)

mama:  tak tau lak..sat ma tanya depa.... (sambil pusing belakang dan tanya anak no.1,3,4 dan 5 >>> hampa tau tak pak hampa pi mana?)


anak no.1,3,4,5 :  ntah..tak tau..hmm..kami dari pagi tadi tak jumpa bapak.. (inilah part yg aku rasa paling tak bleh blah)


mama:  depa pun tak tau..

anak no. 2:  tu la..pak merajuk..lari dari umah la ni...dah kat Sungai Buloh dah...ma tau dia mai dengan sapa? dgn pak Y..

mama: eh..macam mana lak dia leh ikut pak Y? mesti dia kelam kabut pi tadi...tak dan balik umah..depa tak nampak dia amek kain baju pun...tak pa..esok dia balik la tu...org tak dak keja memang lagu tu..bosan..tu yg dia ikut pi sana tu..

anak no. 2: tu la..tadi dia tepon..dah agak dah dia tak habaq sapa mai sini...si Y tu pun sure tak tau bapak dia mai  KL dgn bapak kita...sat nak tepon dia la..

.......

anak no. 2 tadi tepon kawannya si Y...kring..kring..

anak no.2 tadi  : Y...hang tau tak pak aku mai KL dengan pak hang?

Y:  aik...camna depa leh mai skali lak? aku memang tau pak aku nak pi sana..tapi patut dengan sorang lagi tu...kot ada kawan dia sorang lagi pi sama...

anak no. 2 tadi:  tak aih.. N kata dia nampak depa berdua jer (bunyi dah macam spy..) dia nampak depa kat sana terus tepon aku...

Y:  hahahaha...ni mesti kawan dia tak jadi pi tu...tu yg pak hang leh ikut...pak aku mana mau pi sana kalau sorang...mesti mak aku pun tak tau ni...takpa la..esok pak aku balik mesti dia cerita kat aku ni...nanti aku update hang...

anak no. 2:  tu la..mak aku pun tak  tau...aku saja kata tadi pak aku lari dari umah..mak aku tanya adik2 aku hg tau depa jawab apa? "hmm..kami dari pagi tadi tak jumpa bapak..."

Y:  hhahahaha..hampa ni..memang la..kalau pak hang kena culik pun macam tak dak perasaan jer..

anak no.2:  tu la..silap haribulan depa leh cakap..culik sajala..kami tak kenal orang ni...hahahahaha..

---------

see..bapaknya tak tau anak2 sudah ada networking baik punya...tak payah tweeter...ni namanya 'mobile broadband' ;p

keesokkan harinya..si anak no. 2 tepon bapaknya ptg tu..kring..kring..

anak no.2 : pak kat mana? dah balik ka?
bapak: kat PJ ni..nak balik dah la..tengah jam ni..
anak no.2: pak dok mana smalam? dah pi hantaq kat kat Ahmad Nawab tu? dia dok mana?
bapak: dok belah gombak..dah hantaq la...umah dia kat Taman XXXX..

....

Sebelah malam nya si Y tepon anak no. 2 tadi..kringg.kringg...

Y:     weh..pak hang dah on da way balik umah dah...

anak no.2 tadi:     tadi ptg aku dah tanya dah..depa balik ptg tadi..

Y:     tu la..pak aku habaq tadi dia pi dgn pak hang..aku saja buat2 terkejut macam tak tau lagi...hehehe..tadi depa balik asing.asing..pak hang bawa balik keta volvo...

anak no.2 tadi:    aik...? bawa balik keta....? ooo..ni mesti dia ada mission amek keta utk kawan dia yg jual keta tu la...patutla leh ikut bapak hang...dia pun nak amek barang jugak..memang padan la...

Y:     aku rasa pas ni..alamat la akan kerap la depa pi sekali lenkali...

..........

eh...aku dah terkeluar topik ka?







2 comments:

  1. hahahaha......gelak guling2.....boleh jadi wartawan wei....anak no.1,2,3 etc....kawan N...kawan Y....mungkin hg boleh improve tulih >> minah(bukan nama sebenar) <<< hehehehe....

    ReplyDelete
  2. hahaha..weh..hg jgn ler biar nama jadi anon ni...mujur aku tau hg sapa...

    ReplyDelete